Iha nasaun ida ema hotu
hakarak hetan moris di’ak no haksolok, maibé atu hetan moris di’ak, tenke iha
rekursu umanu ne’ebé sufisiente hanesan, hetan edukasaun ne’ebé mak sufisiente.
Tanba ne’e, atu hetan rekursu umanu ne’ebé di’ak no haree husi garantia
kualidade edukasaun, hodi garantia esperansa sira ne’e hotu, guvernu iha
obrigasaun atu tau atensaun makas ba iha setór sira hotu espesiál liu ba
ministériu edukasaun ne’ebé nu’udár orgaun responsavel ba área edukasaun tanba
edukasaun hanesan komponente ida ne’ebé mak importante tebes iha nasaun ida.
Wainhira iha nasaun ida edukasaun fraku maka nasaun refere sei hetan
difikuldade atu desenvolve-an.
Timor Leste hanesan nasaun
ida ne’ebé mak foin ukun an iha dekada ida, tan ne’e setór edukasaun sei
limitadu tebes hanesan: ninia funsionáriu públiku sira barak mak sei remata
de’it ho nível edukasaun sekundáriu nian, ne’e duni presiza tebes investe makas
iha setór edukasaun hodi kapasita ninia funsionáriu sira. Atu hetan rekursu
umanu ne’ebé mak kualidade presiza tebes, tanba edukasaun ho kualidade hanesan
fatór importante ne’ebé prinsipál hodi forma (eduka) ema sai kualidade.
Sorin seluk, edukasaun iha Timor Leste sai xave
principál ba dezenvolvimentu nasaun no estadu. Iha
mundu ohin loron, futuru nasaun determina mos husi sistema globalizasaun nomos
mudansa siensia. Tanba edukasaun mak sai inspirasaun ba siensia. Tanba nee governu no estadu Timor Leste uza maneira fo
direitu ba sidadania atu assesu ba edukasaun, tantu eskola secundária jeral ka eskola secundária
privadu. Hatu’ur ona iha konstituisaun RDTL artigo 59 kona ba
Edukasaun no Kultura garantia
alinea 1 (ida) hateten katak Estadu rekoñese no garante sidadaun
hotu nia direitu ba edukasaun no kultura, nune’e mos harii sistema ensinu báziku
universál, obrigatóriu no wainhira bele,
gratuitu hanesan lei haruka.
Sem comentários:
Enviar um comentário